Καθημερινά καταναλώνουμε προϊόντα και χρησιμοποιούμε υπηρεσίες. Συχνά, δυστυχώς πέφτουμε θύματα εξαπάτησης ή παραβίασης βασικών δικαιωμάτων μας, είτε από άγνοια είτε γιατί πιστεύουμε πως δεν θα βγάλουμε άκρη. Πολλά δικαιώματά μας είναι θεσμοθετημένα και μπορούμε, με μερικές απλές κινήσεις, να τα διεκδικήσουμε. Ιδού μερικά παραδείγματα:
- Όταν υπάρχει καθυστέρηση στην πτήση μας για περισσότερες από δύο ώρες, ο αερομεταφορέας οφείλει να μας παρέχει δωρεάν γεύματα και αναψυκτικά για όσο χρόνο περιμέναμε, καθώς και δύο δωρεάν τηλεφωνήματα ή φαξ ή e-mail. Αν η αναχώρηση της πτήσης μας μετατεθεί για την επόμενη μέρα, δικαιούμαστε επιπλέον δωρεάν διαμονή και δωρεάν μεταφορά στον τόπο διαμονής.
- Σε περίπτωση καθυστέρησης ή κατάργησης της αμαξοστοιχίας, όταν ταξιδεύουμε με τρένο, μπορούμε να ζητήσουμε την επιστροφή του αντιτίμου εισιτηρίου για το τμήμα της διαδρομής που δεν κάναμε ή να συνεχίσουμε το ταξίδι μας με το επόμενο – ακόμη και με ανώτερης κατηγορίας και θέση ς τρένο – ή να επιστρέψουμε ατελώς στην αφετηρία αξιώνοντας την επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου.
- Σε περίπτωση απώλειας συστημένης επιστολής μας από τα ΕΛΤΑ, δικαιούμαστε αποζημίωση 206 €, ενώ σε περίπτωση απώλειας - ή βλάβης του περιεχομένου - ενός απλού δέματος εσωτερικού, δικαιούμαστε αποζημίωση 235 €.
- Όταν η παροχή ρεύματος έχει διακοπεί προσωρινά λόγω χρέους προς τη ΔΕΗ και η οφειλή ταχτοποιηθεί, η επανασύνδεση θα πρέπει να γίνεται αυθημερόν. Αντίστοιχα συγκεκριμένες χρονικές προθεσμίες ορίζονται για άλλες βασικές υπηρεσίες που, αν δεν τηρηθούν, η ΔΕΗ οφείλει να μας καταβάλει ως αποζημίωση το συμβολικό ποσό των 15 €.
- Όλα τα παιχνίδια και οι ηλεκτρικές συσκευές θα πρέπει να φέρουν το σήμα CE, που βεβαιώνει ότι είναι ασφαλή και σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Κοινοτικής Νομοθεσίας. Οι αναγκαίες οδηγίες για την ασφαλή χρήση, διατήρηση και συντήρηση του προϊόντος και η ενημέρωση για τους πιθανούς κινδύνους κατά τη χρήση του οφείλουν να παρέχονται γραπτώς στην ελληνική γλώσσα.
- Κάθε οικιακή συσκευή είναι υποχρεωτικό να συνοδεύεται από την «ενεργειακή ετικέτα», που μας πληροφορεί για την κατανάλωση ενέργειας (πόσο «καίει» δηλαδή η συσκευή) και την ενεργειακή της αποδοτικότητα.
- Η παραπλανητική διαφήμιση απαγορεύεται! Μήπως έχετε λάβει ένα έντυπο που σας αφήνουν αν πιστεύεται ότι έχετε κερδίσει ένα δώρο ή ένα χρηματικό ποσό και σας οδηγούν να τηλεφωνήσετε κάπου όπου τελικά προσπαθούν να σας πουλήσουν ένα προϊόν ή υπηρεσία; Το γεγονός ότι σας δημιουργούν αρχικά ψευδείς εντυπώσεις και δυνητικά προσπαθούν να επηρεάσουν τη συμπεριφορά σας είναι παράνομο, μπορείτε να το καταγγείλετε και να ζητήσετε αποζημίωση για τη ζημιά που έχετε υποστεί.
- Η δια της βίας πώληση απαγορεύεται! Αν σας στείλουν ποτέ ένα προϊόν που δεν έχετε παραγγείλει, δεν χρειάζεται να το πληρώσετε ούτε να το επιστρέψετε, αφού δεν έχετε καμία υποχρέωση απέναντι στον προμηθευτή.
Μην επιτρέπετε στον εαυτό σας να πέφτει θύμα εκμετάλλευσης ή αισχροκέρδειας. Μάθετε τα δικαιώματά σας ως καταναλωτές και απαιτήστε τα. Μόνο ως ενημερωμένοι πολίτες μπορεί να γίνετε υπεύθυνοι πολίτες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου